Over mij
Ik ben Marieke Carijn en werk als individueel psychotherapeut en als relatietherapeut. Ik ben afgestudeerd aan de Universiteit Gent als psycholoog. Sindsdien werkte ik in verschillende sectoren: opleiding (persoonlijke effectiviteit), welzijnswerk en adoptie. Na een bijkomende opleiding contextuele psychotherapie bij Leren over Leven (Antwerpen) startte ik in 2000 een privépraktijk op.
Waarvoor kan je bij mij terecht?
Ik bied hulp aan (jong)volwassenen en ouderen. Niet aan kinderen, wel aan ouders met vragen rond hun kinderen. Je kan terecht rond volgende thema’s (niet limitatief):
- psychische en stressgerelateerde problemen (burn-out, depressie, angst en falen)
- verwerking van verlies en ziekte
- relatieproblemen (onevenwicht, moeilijke communicatie, de beslissing rond het al dan niet verder zetten van de relatie)
- gezinsproblemen (echtscheiding, nieuwe gezinssamenstelling)
Therapeutisch denkkader
Contextuele therapie is een therapeutische benadering die problemen en levensvragen niet los ziet van wat generaties lang is doorgegeven en ontvangen. De verbondenheid (of net het gebrek aan verbondenheid) met de partner, kinderen, ouders, grootouders en andere belangrijke (familie)relaties vormen die “context”. Elke hulpvraag wordt vanuit die context benaderd. Contextuele therapie is een preventieve én herstellende manier van werken en is geschikt voor individuele therapie, maar ook voor het werken aan familie‐, gezins‐ of werkrelaties.
Loyaliteit, rechtvaardigheid en betrouwbaarheid zijn de belangrijkste bouwstenen van menselijke relaties. Als er ergens iets misgaat tussen mensen dan is het vaak in dit gebied. Loyaliteit verwijst naar de onlosmakelijke band tussen ouders en kinderen. Een kind ontstaat uit zijn ouders en zal daardoor altijd (zichtbaar of onzichtbaar) loyaal aan hen blijven.
Rechtvaardigheid heeft betrekking op de behoefte van mensen om een rechtvaardige balans te willen hebben tussen wat ze anderen geven en wat ze van anderen ontvangen. En betrouwbaarheid in relaties ontstaat maar door een duurzaam en actief wederkerig geven en ontvangen. Bij onvoldoende wederkerigheid kan er van betrouwbaarheid geen sprake zijn.
Contextuele therapie biedt inzicht in hoe het probleem ontstaan is, maar beoogt vooral “constructieve” actie. Door mensen aan te sporen passend met anderen en met zichzelf rekening te houden, tracht de therapeut hun groei te bevorderen. Deze houdt daarbij rekening met wat haalbaar is.